Maart roert zijn staart

Maart begon met veel sneeuw. Nederland is daar niet op ingesteld, dus het openbare leven was gelijk van slag, maar voor de kinderen is het prachtig. Onze auto raakte dusdanig ingesneeuwd dat Falco de peuterspeelzaal heeft moeten ontberen omdat ik hem daar niet heen kreeg. Meer buren hadden problemen, maar sommigen hadden nog winterbanden op de auto zitten van de wintersport (dat helpt aanzienlijk) en anderen maakten van de nood een deugd en haalden de langlaufuitrusting uit de kast. Ikzelf had net een glijsleetje gekocht en was daar erg blij mee, want de buggy kreeg ik niet door de sneeuwhopen en Falco moet toch vervoerd worden. De kinderen vonden het natuurlijk heerlijk nieuw speelgoed en hebben er erg veel mee gespeeld.

Daniël observeert graag en goed, wat op onverwachtse manieren tevoorschijn komt. Als hij bij het tekenen wangetjes aan het oefenen is bijvoorbeeld. Of door opmerkingen die je inene inzicht geven in hoeveel hij ziet. Vorige maand was hij de enige die zag dat mijn moeder naar de kapper was geweest (ze heeft altijd kort haar) en hij ziet ook vaak dat je mooie sieraden aan hebt, of nieuwe make-up.

Voorbeeld van deze maand: Daniël kijkt me aan en vraagt:”mamma, wat zijn die rode dingen in je haar?” Ik kijk hem niet begrijpend aan, waarop hij door zijn haar gaat aaien: “die dingen, die rode dingen”. Langzaam dringt tot me door dat hij mijn haarverf bedoelt; donkerbruin maar waar de grijze haren zitten weerkaatst licht wat roodachtig. “Want mamma, alle moeders hebben die rode dingen. En weet je waarom alleen moeders die rode dingen in hun haar hebben?” (kleine pauze) “Omdat alleen moeders het mooiste willen zijn!”

Falco is al een tijdje bezig om verhalen na te spelen met dierenfiguren. Hij laat ze met elkaar praten, en ruzie krijgen of samen spelen. Grappig, als je hem hele dialogen hoort verzinnen in zijn peutertaaltje – dat trouwens steeds minder peutertaal wordt want hij praat goed. Hij is ook echt de enige van de drie die op deze leeftijd echt dol is op zijn knuffels. Hij heeft drie kleine knuffels (tiny bear, cow en monkey) die bij hem in bed worden gelegd waarna hij ze keurig toedekt en een welterustenkus geeft voor hij er zelf naast gaat liggen. Verschrikkelijk schattig…

De primaire kleuren kent hij inmiddels goed en de vormen (cirkel, driehoek) beginnen te komen. Hij is gek op boekjes en lezen en het bijbehorende aanwijzen en zeggen wat er op het plaatje staat. Het tellen wordt steeds vastbeslotener en bij de kleine getallen ook steeds correcter. Kortom; volop in beweging dus.

Verder kregen we deze maand ook de rapporten. Daniël kreeg nog niet een echt rapport maar had wel zijn eerste CITO toets gemaakt. Hij scoorde voor alles wel voldoende, maar haalde consequent meer/minder en meeste/minste door elkaar dus die begrippen moeten we wat vaker gebruiken. Zijn grootste probleem (eigenlijk ONS grootste probleem, want zelf heeft hij er niet zoveel last van) is dat hij enorm langzaam is. Hij heeft een eigen wereldje in zijn hoofd en daar is hij zo mee bezig dat hij mundane dingen als aankleden totaal vergeet. Tegelijkertijd is hij enorm eigenwijs (waar heeft hij dat nu vandaan, vraagt moeders onschuldig…). Dus als hij te laat is om nog te mogen kiezen wordt hij soms heel boos omdat hij niet datgene wil doen of daar wil zitten waar nog plaats is. De link met sneller klaar zijn legt hij helaas nog niet.

Daniël blijft ook moeilijk te volgen soms, omdat hij in plaatjes en associaties denkt. Eind van de maand aten we weer buiten ‘s avonds omdat het zulk lekker weer is, en dan zegt Daniël aarzelend “dat het nog wel een beetje winterig voelt”, daarmee bedoelend dat het nog wat frisjes was wat hem betreft.

Matthijs had een goed rapport. Zijn grootste probleem is ook zijn werkhouding, maar bij het vorige rapport waren alle vier de onderdelen “matig” (de laagst mogelijke score) en dit keer waren ze op zowel matig als voldoende aangestreept en de juffen gaven aan dat er wel verbetering in zit. Het blijft een moeilijk punt helaas, terwijl het wel de basis is voor alle verdere schooljaren natuurlijk. School heeft dus een psychologe van de schoolbegeleidingsdienst gevraagd om te komen kijken naar Matthijs in de klas, zodat ze hopelijk wat adviezen kan geven over hoe we daar meer verbetering in kunnen bewerkstelligen. Op alle andere onderdelen scoorde Matthijs ruim voldoende of goed (wat ze niet snel geven zeggen ze), maar dat wisten we natuurlijk al omdat hij al getoetst is voor het eind van groep 3 en daar alles ruim voldoende scoorde.

Juf vertelde wel dat ze zich nu aan het inlezen is over slimme kinders als Matthijs en probeert de dingen daar steeds meer op aan te passen. Omdat automatiseren vaak een probleem is heeft ze een speciaal computerspelletje gezocht om sommen te automatiseren, waarbij je een wedstrijdje met jezelf doet over hoeveel sommen je af hebt voordat de tijd om is. Hij krijgt bij de klassen-instructie voor rekenen ook een tekening waaruit hij een som voor de klas mag distilleren, die hij dan uit mag leggen. Daardoor moet hij ook na gaan denken over de verschillende manieren om de goede oplossing te bereiken en dat helpt hem hopelijk met wat strategisch vooruitdenken.

Een andere mijlpaal deze maand werd met zwemmen bereikt. Matthijs mocht proefzwemmen voor zijn A-diploma en mag 2 april echt officiëel afzwemmen. Hij is apetrots, en dat is helemaal terecht natuurlijk.

Pasen viel vroeg dit jaar en dus vierden we het bij mij thuis. Bij mijn moeder in de tuin is heerlijk, maar haar huisje is te klein om ons allemaal te herbergen als het weer niet meewerkt – zoals dit jaar dus. Tim en ik verzorgden dus een keurige brunch, de paashaas had gelukkig nog wat eieren verstopt op ons pleintje, en de hele familie was aanwezig wat onze kinderen heerlijk vonden.

Op school hadden ze ook al uitgebreid pasen gevierd, met een door groep 8 verzorgd paasontbijt (in pyjama) en een vossenjacht. Dat laatste kende ik nog niet, dan moeten ze door de buurt op zoek gaan naar juffen en meesters die verkleed zijn. Vonden ze erg leuk.

En de maand die zo koud begon eindigde warempel in stralend lenteweer. Hoe bedoelt u, “Maart roert zijn staart”.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *