Augustus in Frankrijk

Zomerkamp was geen onverdeeld succes. Matthijs had het wel naar zijn zin, maar had ook het gevoel dat hij geplaagd werd en ging daar zo slecht mee om dat we hem voortijdig op hebben moeten halen. Hij geeft er zelf in zijn notitieschrift een keurige samenvatting van

Matthijs heeft zijn eerste zomerkamp overleefd

Daarna gingen we naar Brussel, waar we met Tims familie de verjaardag van Falco hebben gevierd. Veel verwennerij en een prachtige spiderman taart, in combinatie met veel snoep en chips zorgden voor een heerlijke dag.

Daniël verloor ook nog een melktand in Brussel en de tandenfee had die op magische wijzen in een euro veranderd. Daar liep hij heel trots mee te pronken; ook naar Matthijs toe. “Matthijs, kijk, ik mis nu al drie tanden. Hoeveel mis jij er?” Waarop Matthijs stoer antwoordde: “Nul. Maar ik heb de upgrade”!

We vertrokken keurig op tijd en het reizen naar onze vakantiebestemming in Frankrijk (de Jura) ging zeer voorspoedig. Tegen 4 uur kwamen we op de camping aan: Prachtige omgeving, groot meer, stralende zon en een aangename temperatuur. We waren er dus helemaal klaar voor – maar zij niet voor ons want we bleken een dag te vroeg te zijn. Oeps.

Gelukkig was onze caravan wel al vrij, dus ze zeiden dat ze hem gelijk schoon gingen maken en dat we om 6 uur terug konden komen om in te checken. Na een rondje over de camping hebben we onze zwemspullen uit de achterbak geplukt en een welverdiende duik in de zwembadjes genomen. Vervolgens ingecheckt en het campingrestaurant uitgeprobeerd. Dat had een inefficiënte maar behulpzame bediening, dus we aten laat; maar wel op het terras met een glorieus uitzicht op de bergen en het meer.

De volgende dag begon ook weer heel zonnig. We hebben de supermarché bezocht voor de grote voorraad boodschappen, even over de dorpsmarkt gedrenteld en gingen toen terug naar de camping voor de lunch. Die werd halverwege onderbroken toen het geroffel van naderende paarden werd gevolgd door een heuse wolkbreuk uit een inmiddels grijs geworden hemel. Aangezien dat het weer was dat ze de afgelopen 3 weken hadden gehad zijn we gelijk maar gaan informeren welke overdekte attracties er in de omgeving zijn…

De eerste week was het weer vooral onvoorspelbaar. Zat je rustig buiten te lezen kwam er inene weer een wolkbreuk (op een camping aangekondigd door hard geroffel dat steeds dichterbij komt) terwijl je een uurtje later rustig in de zon in het zwembad kon liggen.

Dat zwembad is een hele grote attractie voor ons drietal. Matthijs is vooral te vinden in het grote springkasteel, waar een vlinder/rups in het midden zorgt voor ongekende variatie in het spring- en duwplezier. Falco en Daniel zouden het liefst de hele dag met hun zwembadjes aan in het water liggen te drijven. Gelukkig vinden ze de kinderclub ook erg leuk, dus Tim en ik hebben iedere ochtend een paar uurtjes om zelf ook even zorgeloos vakantie te vieren.

De eerste week hebben we ook het Franse pre-historische park Dino-zoo bezocht. Dat was een anderhalf uur durende autorit door prachtige maar ook kronkelige bergweggetjes die helaas bij Falco tot een acute aanval van automisselijkheid leidden. Gelukkig hadden we doekjes bij ons – maar geen schone kleren dus de rest van de dag rook hij iets minder fris.

Dat mocht de pret echter niet drukken, want een park vol levensgrote dinosauriërs en andere prehistorische beesten is een grote hit bij ons drietal. We waren zelfs nog op tijd terug om anderhalf uur in een zonnig zwembad door te brengen, dus dat was echt een heerlijke vakantiedag.

Onderweg zag ik een helicopter overvliegen, dus ik wees ernaar voor de kinderen op de achterbank. Daarop volgde luid gehuil van Falco:”Ik zie geen vliegende Harry Potter”!

Na een weekje hebben we weer een avondje in het campingrestaurant te eten. Omdat de bediening daar dus niet echt snel was zat Tim de tijd te doden door wat te tekenen en schetsen. Hij probeerde stiekem een portret van mij te tekenen en vond zelf dat dat wel redelijk gelukt was. Op zoek naar de bijval die hij van mij zelden krijgt liet hij het resultaat aan Matthijs zien. “Oh mooi pappa. Het lijkt wel op… (hier kreeg Tim een hoopvolle blik in de ogen)… count Dracula” !(Hier begon mijn lachbui).

De volgende dag probeerde Tim Daniël culinaire horizon wat te verleggen. “Daniel, do you want this on your sandwich? It’s garlic sausage”. Daniël: “I know what garlic sausage is”. “Oh”? “It is a killer robot”. “No Daniel, that’s a DALEK”!

De tweede week hebben we ons nogmaals uitgeleefd in Champegnole, waar ze een verslavend lekkere citroentaart maken, heerlijke Comté kaas verkopen en ook een kapper hebben waar we een afspraak voor Tim en Falco hadden gemaakt. Deze keer kwamen we er ook achter dat de Fransen daar tot 12:30h lunchen en als je later komt heb je pech…

Later die week zijn we naar de watervallen in de omgeving geweest. Prachtige woest zijn die, niet alleen door de ongerepte natuur maar ook omdat de paden voor publiek wat provisorisch zijn. Je moest dus veel klimmen en klauteren en het is een vermoeiende tocht, maar alleszins de moeite waard. Eenmaal bovengekomen hebben we zelfs achter een waterval door gewandeld. Het water stort met gierend geweld naar beneden, wat voor een behoorlijke luchtverplaatsing zorgt; alsof er een sneltrein vlak langs je naar beneden raast. Aangezien die lucht vol zit met waterdruppels ben je na de wandeling helemaal doorweekt, maar gelukkig was er genoeg zon om daarna snel op te drogen.

Tegen de tijd dat we aan de andere kant weer naar beneden waren geklommen waren de kleren nauwelijks meer vochtig. Ook hadden we onderweg geleerd dat Falco niet allergisch is voor wespensteken en hebben we besloten dat wespen vanaf nu ‘victims’ heten. Het jachtseizoen is geopend!

De laatste dagen van de vakantie waren zonnig, maar niet brandend. We konden dus veel zwemmen (de kinderen hadden ondertussen vriendjes gekregen om mee te spelen) en veel wandelen. Matthijs is óók niet allergisch voor wespensteken – en ik nog steeds behoorlijk panisch.

Deze vakantie hebben we alles op tijd ingepakt en dat gaf wel enorm veel rust die laatste twee dagen. Zonder stress hebben we dus nog even kunnen genieten van de ondergaande zon op het terras bij onze caravan. We hebben veel kaas en wijn uit de streek meegenomen om ook thuis nog even te kunnen nagenieten.

Gelukkig ging alles op de terugreis ook goed. De kinderen hebben zich zo goed geamuseerd dat we de portable DVD speler nog helemaal niet hebben uitgeprobeerd in de auto, dus dat zegt wel iets. Lekker picknicken onderweg, goed weer, lekker doorgereden, overnachting in Brussel en op tijd weer weg naar Haarlem waar we zondag op een hele nette tijd aankwamen.

Dat was maar goed ook, want ‘s middags stond mijn zus met haar gezin op de stoep omdat ze dacht dat we Matthijs’ verjaardag dat weekend al vierden, tussen zijn verjaardag en die van Falco in. Dat was niet zo, maar we waren wel thuis en hadden de tassen al naar binnen gesjouwd – met ook alle kaas en wijn. We konden ze dus gastvrij ontvangen, wat een leuk begin van de nieuwe maand is.